No hát ami azt illeti meglehetősen régen írtam ide, egészen konkrétan mióta hazajöttem Németországból nem nagyon találkoztunk a kedves olvasókkal. Az meg nagyon nem mostanában volt.
Mivel oly rég esett hogy az utolsó poszt kikerült az oldalra, így most igyekszem pótolni a lemaradást, készüljetek fel hogy ez egy gigaposzt lesz, rengeteg képpel. Gondoltam rá hogy inkább csak két részletben írom meg, de végül is úgy döntöttem marad egyben, mert egyrészt most van meg hozzá a lendület, másrészt most rá is érek. :)
Mi is történt azóta?
Leginkább épült az autó. Így ez a poszt most róla fog szólni.
A változások egész a németországi tartózkodásomig nyúlnak vissza. Az utolsók közül az egyik hazautazásom során végre megérkeztek a korábban rendelt új V2000 hátsólámpák, valamint az előzőleg foncsorozásra küldött foncsoraim.
(a szemfülesek észrevehették a változást a féktelen posztban) Természetesen ezek sem maradhattak gyári formájukban, ugyanis az eredeti fehér/ezüsttel ellentétben kadmium sárga színt kaptak. Míg előbbiek csak a design, és a saját szemem jóllakatása miatt érkeztek, utóbbiaknak az egyedi megjelenésen túl gyakorlati céljuk/hasznuk is van.
Egyrészt az itthon felgyülemlett 3-4 pár fényszóróból nem tudtam két olyat összeszedni aminek kielégítő állapotban lett volna a foncsorozása. Vagy lemattult, vagy hámlott, vagy csak nemes egyszerűséggel le volt égve. Éjszakai közlekedés során, (amiből azért volt bőven) tapasztaltam, hogy ezekkel a lámpákkal némileg korlátozottak a látási viszonyok, s jómagam úgy éreztem hogy ez probléma.
Jobb: előtte-bal: utána
A hiba elhárítására három lehetőségem volt:
veszek boltban sokezeré' új utángyártott lámpákat, de ezek minősége az esetek 90%-ban mondjuk úgy hogy hagyott maga után némi kívánnivalót
veszek bontottan gyárit, amiből 20+ éves autóknál azért elég ritka ami nem jutott már hasonló sorsra mint az enyém
újrafoncsoroztatom a meglévőeket.
Így hát aztán felkerekedtem, s végigszörfözve az internet végtelen hullámain találtam is egy céget, természetesen valahol pestiában, -sajnos a környékünkön senki sem foglalkozik ilyesmivel. Fogtam két olyan példányt amiknek mindössze a mattulás volt a bajuk és elküldtem. El is készültek a remekművek, bár itt-ott azért maradt bennük egy-két pötty, de összeszerelve kielégítő volt az eredmény.
Bal: előtte-Jobb:utána
A látvány eléggé megosztó, de mostanság úgy is divat a sárga lámpa, bár ezt a legtöbben fóliázással, vagy sárga izzóval oldják meg, szerintem előbbi kevésbé kifinomult megoldás, -bár vitathatatlanul olcsóbb- utóbbihoz viszont iszonyat nehéz hozzájutni, és csak felkapcsolt állapotban érvényesül. (bár én meg amúgy is folyton világítok, most már ha akarok ha nem, de ezt is kifejtem később)
Ja igen, és hogy akkor ez most miért is jó nekem, mikor mindenki kékít, (gy.k.:xenon) én miért sárgítok? Egyrészt mert úgy lesz tőle egyedi(bb) az autó, hogy közben szabályos is maradok, másrészt a jobb látás miatt.
Mit is értek ez alatt a kevéssé magyarosan megfogalmazott mondat alatt? Azt általánosan elterjedt "fehér" fényű lámpákhoz képest alapesetben nem sok a különbség, azonban éjszaka, rossz látási viszonyok között, szürkületben, sűrű esőben jön ki a sárga fény előnye. Sokkal-sokkal jobban lehet látni mindenféle korlátozott fényű időszakban, mint a "fehér" fénnyel.
Hogy miért? Egész egyszerűen mert más a fény spektruma, a kadmium sárga fény áll a legközelebb a nap természetes fényéhez, márpedig a legjobban azzal látunk nemde?
Az azóta eltelt párezer km alatt már többször kibukott a sárga fény előnye, például mikor Ausztriában az autópályán elkapott egy átláthatatlan esőfüggöny, ami "fehér" fénnyel úgy viselkedik előttünk mint a köd, a sárga azonban átvilágított rajta, így időben észlelhettem az útszéli táblákat, vagy az előttem haladó járműveket. Nem utolsó sorban általában elmondható, hogy a szembejövőket sokkal kevésbé vakítja.
No hát ennyit a fényekről.
Hazaérkezésem után első dolgom volt venni az autóra 4 új papucsot, (persze miután rendbetettem a féket az autópályás malőr után) ugyanis akkor még mindig a téli gumik voltak fent, ráadásul az érkező új, nagyobb fék miatt 14"-ről 15"-ra kellett váltanom, ehhez korábban be is vásároltam két szett rendőr astra felnit. (jusson télire is :P)
Az új gumik típusa Dunlop SP Sport Blueresponse, 185/60 R15 méretben. Sokáig nézegettem milyen gumit is kellene vennem, mindenképpen valami minőségit akartam, mert elég sokat járok kelek mindenféle körülmények között, valamint ki is szoktam használni az autó képességeit, és hát ugye a dolgok nagy része a gumin múlik. Végül az ADAC tesztek alapján erre esett a választásom, mert ugyan összetettben csak a harmadik lett, azonban a vízes tapadása és a kopási tényezője ennek volt a legjobb, és nekem ez számít. Az azóta eltelt közel 10.000km igazolta, hogy jó választás volt, főleg hogy darabonként mindössze 2-3000ft differencia volt a noname gumikhoz képest. (sajnos ez a méret bár elterjedt a mai típusokon, de árban már sokkal másabb kategória mint a gyári 14-es)
Mindeközben egy hatalmas szerencse és véletlen folytán sikerült hozzájutnom jutányos áron egy donorautóhoz, amiben minden benne volt, amire nekem szükségem volt. Négy full automata elektromos ablak, bézs beltér, (halálom ha minden fekete az autóban, olyan nyomasztó) hátsó tárcsafék, full extrás kábelköteg, állítható magasságú kormányoszlop, meg sok nem specifikus apróság, mint például egy ép motorháztető.
Már csak anyum vectrája hiányzik a képről. :)
Egyébként egy 2000-es példány volt, automata váltóval. Nem az a versenyautó típus, de bátyám x16sz-je nem meglepő módon nemigen tudta tartani a lépést vele.
Az ő sorsa az elbomlás volt. Szépen apránként szét is szedtük Robi barátom udvarában (ezúton is kössz a lehetőséget)
Alaposan felszerelkezve nekiláttunk kitermelni a motort is belőle:
Kérdezhetitek minek ehhez létra? Hát ezért:
Munkavédelemből ötös mi? :)
Muszáj voltunk rögtönözni valamit, hát ezt sikerült. Szerencsére nem borult ránk. :)
Ennek köszönhetően jött is a következő project, a 4 elektromos ablak beszerelése. Mit ne mondjak, ha igényesen akarja csinálni az ember, meg hogy minden működjön, és nekiáll áthúzni az autóban található ÖSSZES vezetékelést, akkor átgondolja az ilyen ötleteit legközelebb.
(igen, az ott a földön egy kisebb adag vezetékköteg)
Erről az akcióról nem sok kép készült, de ízelítőnek itt van néhány:
az idegrendszer
mikor már a műszerfal is kikerül az autóból, akkor az ember átgondolja, "kellett ez nekem?" de olyankor már késő :)
Kezdjük ott, hogy MIND A 4! ablak automata, mindkét irányba, azaz nem kell nyomva tartani a gombot a működtetéshez, elég megbökni egyszer, és tudja is a dolgát
Becsípődésgátlós, nem hagyja hogy a gyerek feje ott maradjon
ehhez tartozik ugyanakkor egy felülíró gomb, ha valakit mégis oda akarnánk csukni vele, vagy ha télen kicsit szorosabban járna az üveg, és magától visszanyitna
van benne gyerekzár, tehát a hátsó ablakok deaktiválhatók
gyújtás levétele után is működik a rendszer, tehát nincs az hogy megállunk és "jajj úgy maradt az ablak" egészen a bal első ajtó becsukásáig, s bármikor ha az nyitva van, szintén aktív a rendszer
ha egyszer elindult az ablak, akkor nem áll meg akkor sem ha kinyitjuk az ajtót, vagy levesszük a gyújtást, mint ahogy azt sok audi/merci teszi, roppant idegesítő tud lenni mikor megáll
kulccsal zárható az összes ablak, magyarul ha az autó zárásakor elfordítva tartjuk a kulcsot a zárban, az autó szépen becsukja az összes ablakát :)
Így működik:
Apró szépséghiba, hogy a 4 ablak nem mindig teljesen egyszerre megy fel, de az elsők-hátsók nem is ugyanakkora úton járnak.
Enyémre is ráférne egy foncsorozás, mert az első lámpáim már csak pilácsok. Próbáltam én már mindenféle csodaégőkkel hátha jobban járok, de semmi. Az is lehet, hogy konstrukciósan sz*r.
A rendőrök nem nyafogtak még az amcsi rendszámok miatt? Egyszer így vettem egy rendszámot egy szegedi csávótól, hogy a rendőr megállította és meg akarta büntetni, egyedi azonosítójellel történő visszaélés miatt.
Van ezen az autón még olyan csavar amit nem csavartál ki???
Egyetlen egyszer szólt érte a rendőr, épp nemrég, pedig már 2011 óta kint van, akkor vettem az egyiket Komáromban a NAAF-on, a másikat meg nemrég kaptam.
De akkor se szívózott csak mondta hogy ez nem feltétlen szabályos.
Hát, tudod át kell mozgatni időnként a csavarokat, nehogy berohadjanak. :) Egyébként már egyre kevesebb. MOndjuk a 95%-a a fejlesztések miatt lett sokszor szétszedve, a javítások miatt nem nagyon kellett.