Napi Vuki

autó-motor-mindenféle járművek-érdekességek-az élet dolgai

Testvéroldalak

Van itt még valaki?

amenta 2013.09.20. 02:16

No hát ami azt illeti meglehetősen régen írtam ide, egészen konkrétan mióta hazajöttem Németországból nem nagyon találkoztunk a kedves olvasókkal. Az meg nagyon nem mostanában volt. 

Mivel oly rég esett hogy az utolsó poszt kikerült az oldalra, így most igyekszem pótolni a lemaradást, készüljetek fel hogy ez egy gigaposzt lesz, rengeteg képpel. Gondoltam rá hogy inkább csak két részletben írom meg, de végül is úgy döntöttem marad egyben, mert egyrészt most van meg hozzá a lendület, másrészt most rá is érek. :)

Mi is történt azóta?

Leginkább épült az autó. Így ez a poszt most róla fog szólni.

A változások egész a németországi tartózkodásomig nyúlnak vissza. 
Az utolsók közül az egyik hazautazásom során végre megérkeztek a korábban rendelt új V2000 hátsólámpák, valamint az előzőleg foncsorozásra küldött foncsoraim.

IMG_4860.JPG

 (a szemfülesek észrevehették a változást a féktelen posztban) Természetesen ezek sem maradhattak gyári formájukban, ugyanis az eredeti fehér/ezüsttel ellentétben kadmium sárga színt kaptak. Míg előbbiek csak a design, és a saját szemem jóllakatása miatt érkeztek, utóbbiaknak az egyedi megjelenésen túl gyakorlati céljuk/hasznuk is van. 

Egyrészt az itthon felgyülemlett 3-4 pár fényszóróból nem tudtam két olyat összeszedni aminek kielégítő állapotban lett volna a foncsorozása. Vagy lemattult, vagy hámlott, vagy csak nemes egyszerűséggel le volt égve. Éjszakai közlekedés során, (amiből azért volt bőven) tapasztaltam, hogy ezekkel a lámpákkal némileg korlátozottak a látási viszonyok, s jómagam úgy éreztem hogy ez probléma. 

IMG_4873k.jpg

Jobb: előtte-bal: utána

IMG_4876k.jpg

A hiba elhárítására három lehetőségem volt:

  • veszek boltban sokezeré' új utángyártott lámpákat, de ezek minősége az esetek 90%-ban mondjuk úgy hogy hagyott maga után némi kívánnivalót
  • veszek bontottan gyárit, amiből 20+ éves autóknál azért elég ritka ami nem jutott már hasonló sorsra mint az enyém
  • újrafoncsoroztatom a meglévőeket.

Így hát aztán felkerekedtem, s végigszörfözve az internet végtelen hullámain találtam is egy céget, természetesen valahol pestiában, -sajnos a környékünkön senki sem foglalkozik ilyesmivel. Fogtam két olyan példányt amiknek mindössze a mattulás volt a bajuk és elküldtem. El is készültek a remekművek, bár itt-ott azért maradt bennük egy-két pötty, de összeszerelve kielégítő volt az eredmény. 

IMG_4870.JPG

IMG_4871k.jpg

Bal: előtte-Jobb:utána

A látvány eléggé megosztó, de mostanság úgy is divat a sárga lámpa, bár ezt a legtöbben fóliázással, vagy sárga izzóval oldják meg, szerintem előbbi kevésbé kifinomult megoldás, -bár vitathatatlanul olcsóbb- utóbbihoz viszont iszonyat nehéz hozzájutni, és csak felkapcsolt állapotban érvényesül. (bár én meg amúgy is folyton világítok, most már ha akarok ha nem, de ezt is kifejtem később)

Ja igen, és hogy akkor ez most miért is jó nekem, mikor mindenki kékít, (gy.k.:xenon) én miért sárgítok?
Egyrészt mert úgy lesz tőle egyedi(bb) az autó, hogy közben szabályos is maradok, másrészt a jobb látás miatt.

Mit is értek ez alatt a kevéssé magyarosan megfogalmazott mondat alatt? 
Azt általánosan elterjedt "fehér" fényű lámpákhoz képest alapesetben nem sok a különbség, azonban éjszaka, rossz látási viszonyok között, szürkületben, sűrű esőben jön ki a sárga fény előnye.
Sokkal-sokkal jobban lehet látni mindenféle korlátozott fényű időszakban, mint a "fehér" fénnyel.

IMG_4878.JPG

Hogy miért? Egész egyszerűen mert más a fény spektruma, a kadmium sárga fény áll a legközelebb a nap természetes fényéhez, márpedig a legjobban azzal látunk nemde? 

Az azóta eltelt párezer km alatt már többször kibukott a sárga fény előnye, például mikor Ausztriában az autópályán elkapott egy átláthatatlan esőfüggöny, ami "fehér" fénnyel úgy viselkedik előttünk mint a köd, a sárga azonban átvilágított rajta, így időben észlelhettem az útszéli táblákat, vagy az előttem haladó járműveket. 
Nem utolsó sorban általában elmondható, hogy a szembejövőket sokkal kevésbé vakítja. 

No hát ennyit a fényekről.

Hazaérkezésem után első dolgom volt venni az autóra 4 új papucsot, (persze miután rendbetettem a féket az autópályás malőr után) ugyanis akkor még mindig a téli gumik voltak fent, ráadásul az érkező új, nagyobb fék miatt 14"-ről 15"-ra kellett váltanom, ehhez korábban be is vásároltam két szett rendőr astra felnit. (jusson télire is :P)

Az új gumik típusa Dunlop SP Sport Blueresponse, 185/60 R15 méretben. Sokáig nézegettem milyen gumit is kellene vennem, mindenképpen valami minőségit akartam, mert elég sokat járok kelek mindenféle körülmények között, valamint ki is szoktam használni az autó képességeit, és hát ugye a dolgok nagy része a gumin múlik. Végül az ADAC tesztek alapján erre esett a választásom, mert ugyan összetettben csak a harmadik lett, azonban a vízes tapadása és a kopási tényezője ennek volt a legjobb, és nekem ez számít. Az azóta eltelt közel 10.000km igazolta, hogy jó választás volt, főleg hogy darabonként mindössze 2-3000ft differencia volt a noname gumikhoz képest. (sajnos ez a méret bár elterjedt a mai típusokon, de árban már sokkal másabb kategória mint a gyári 14-es)

IMG_5036np.jpg

IMG_5042np.jpg

IMG_5045np.jpg

Mindeközben egy hatalmas szerencse és véletlen folytán sikerült hozzájutnom jutányos áron egy donorautóhoz, amiben minden benne volt, amire nekem szükségem volt. Négy full automata elektromos ablak, bézs beltér, (halálom ha minden fekete az autóban, olyan nyomasztó) hátsó tárcsafék, full extrás kábelköteg, állítható magasságú kormányoszlop, meg sok nem specifikus apróság, mint például egy ép motorháztető. 

IMG_5000.JPG

IMG_4999.JPG

Már csak anyum vectrája hiányzik a képről. :)

Egyébként egy 2000-es példány volt, automata váltóval. Nem az a versenyautó típus, de bátyám x16sz-je nem meglepő módon nemigen tudta tartani a lépést vele. 

Az ő sorsa az elbomlás volt. Szépen apránként szét is szedtük Robi barátom udvarában (ezúton is kössz a lehetőséget)

Alaposan felszerelkezve nekiláttunk kitermelni a motort is belőle:

IMG_5512.JPG

Kérdezhetitek minek ehhez létra? Hát ezért:
IMG_5518.JPG

Munkavédelemből ötös mi? :)

Muszáj voltunk rögtönözni valamit, hát ezt sikerült. Szerencsére nem borult ránk. :)

Ennek köszönhetően jött is a következő project, a 4 elektromos ablak beszerelése. 
Mit ne mondjak, ha igényesen akarja csinálni az ember, meg hogy minden működjön, és nekiáll áthúzni az autóban található ÖSSZES vezetékelést, akkor átgondolja az ilyen ötleteit legközelebb.

IMG_5408np.jpg(igen, az ott a földön egy kisebb adag vezetékköteg)

Erről az akcióról nem sok kép készült, de ízelítőnek itt van néhány:

IMG_5471.JPG

az idegrendszer

IMG_5473.JPG

mikor már a műszerfal is kikerül az autóból, akkor az ember átgondolja, "kellett ez nekem?" de olyankor már késő :)

    • Kezdjük ott, hogy MIND A 4! ablak automata, mindkét irányba, azaz nem kell nyomva tartani a gombot a működtetéshez, elég megbökni egyszer, és tudja is a dolgát
    • Becsípődésgátlós, nem hagyja hogy a gyerek feje ott maradjon
    • ehhez tartozik ugyanakkor egy felülíró gomb, ha valakit mégis oda akarnánk csukni vele, vagy ha télen kicsit szorosabban járna az üveg, és magától visszanyitna
    • van benne gyerekzár, tehát a hátsó ablakok deaktiválhatók
    • gyújtás levétele után is működik a rendszer, tehát nincs az hogy megállunk és "jajj úgy maradt az ablak" egészen a bal első ajtó becsukásáig, s bármikor ha az nyitva van, szintén aktív a rendszer
    • ha egyszer elindult az ablak, akkor nem áll meg akkor sem ha kinyitjuk az ajtót, vagy levesszük a gyújtást, mint ahogy azt sok audi/merci teszi, roppant idegesítő tud lenni mikor megáll
    • kulccsal zárható az összes ablak, magyarul ha az autó zárásakor elfordítva tartjuk a kulcsot a zárban, az autó szépen becsukja az összes ablakát :)

Így működik:

Apró szépséghiba, hogy a 4 ablak nem mindig teljesen egyszerre megy fel, de az elsők-hátsók nem is ugyanakkora úton járnak.

Először próbáltam spórolni azzal, hogy csak az ablakhoz szükséges vezetékeket cserélem ki, de ebből aztán az lett, (a donor és a saját autóm eltérő évjárata és felszereltségi szintje miatt) hogy például a fényszóró felkapcsolásakor beindult az ablaktörlő... :) Így hát aztán nem úsztam meg a teljes kábelezés cseréjét. De végül az is meglett.

A teljes kábelezés cseréje magával hozta azt is, hogy lett egy "svédcsatim", amit annak idején én külön megvásároltam egy f astrás kollegától:

IMG_4899.JPG

Ami mint később kiderült, duplán felesleges volt, egyrészt mert ugye az új kötegben benne volt alapból, (persze ezt akkor fél évvel korábban még nem tudhattam) másrészt meg kiderült, hogy igazából lehet ilyen csatit kapni, olyannyira, hogy volt is itthon belőle egy darab, igaz, nem autóból származott.

Mire jó ez? 
Kérem szépen ez egy gyári 25 évvel ezelőtti "nappali menetfény" ami az utóbbi időkben gyártott új autókon európában már kötelező alapból. Persze önmagában ez még nem csinál semmit, kell hozzá ez a kis aranyos:
IMG_4884.JPG

IMG_4887.jpg

IMG_4889.jpg

Jómagam voltam olyan perverz, és persze akkor még megtehettem, megvettem vacsi újan a gyári eredeti "relét" hozzá. Ezt csak bepattintjuk, meg egy 10 amperes biztit a 18-as foglalatba, és már működik is. 
Hogy hogyan? Gyújtás ráadásakor már egyől felteszi a helyzetjelzőket, és a rendszámvilágítást, de semmi mást, majd ha beindítottuk a motort, felkapcsolja a tompítottat is. Hogy honnan tudja hogy jár a motor? Kap egy jelet az olajnyomás érzékelőtől. :) Az a legzseniálisabb az egészben, hogy semmi komoly elektronikát nem tartalmaz, bármikor után építhető, illetve javítható, valamint a megfelelő vezetékeket bekötve, bármilyen nem CANBUSos autóba beépíthető. Néhány kép a beléről:

IMG_4894.JPG

IMG_4896.JPG

Ilyenkor nincs se műszerfali háttérvilágításunk, se refit nem tudunk kapcsolni, és a ködlámpákból is csak a hátsó megy. Ha átkapcsolunk 0-ból bármely más állásba a lámpakapcsolóval, minden a megszokott módon működik, helyzetjelzőnél csak a helyzetjelző ég, a tompítottat leveszi, ez hasznos, ha például kiszaladó vad miatt le kellene kapcsolnunk a fényt. Gyújtás nélkül szintén a megszokott módon tudjuk kapcsolni a lámpákat. 

S miért neveztem el svédcsatinak? Mert ez az extra a skandináv országokban egy kötelező tartozék, lévén arra felé többet van sötét mint világos, így ott kötelező folyamatosan világítani. /hozzáteszem ezt egyébként minden országban hasznosnak találnám/ Mellesleg a biztosítéktáblában is egy oválban álló "S" betűvel van jelölve, mint "Sweden". 

Egy jobb, és egy kevésbé jobb minőségű videó a működéséről:

(a lényeg 44mp-től)

Szerintem egy nagyon hasznos kis cucc, mert világítani minden fényviszony között érdemes, nyári napfényben is van olyan helyzet mikor a lámpa nélkül közlekedőket nem vesszük észre, azonban egyúttal megoldja azt a problémát is, amit a gyújtásnál direktbekötött világítás magával hoz (fiat/francia autók) hogy indításkor nem ró plusz terhelést az akksira, azonban meghagyja a gyújtástól független lámpakapcsolás lehetőségét is. (sokszor jól jön ha világítani kell éjjel, pl. táborozáskor, a gyújtással együtt nagyon hamar le tudja szívni az akksit)

(egyébként a 90-es évektől kezdve ez a csatlakozó a legtöbb jól feleszerelt opelben megtalálható, Fastra, B Omega, G astra, Vectrák, stb)

Mindezen extrák beépítése után következett a leglényegesebb dolog: a nagy fék.

Ez mit is takar? A gyári rendszer elöl egy 236mm átmérőjű, az enyémnél még tömör tárcsát, hátul pedig 230mm-es dobfékeket.
Azért azt érezzük ugye hogy ez így nem túl vastag egy alapból több mint egy tonnás, másfélig terhelhető, és két és féltonna legnagyobb megengedett össztömegű autóhoz? Pláne mióta képes elérni a valós 200-as végsebességét megfelelő körülmények között. (német autópálya természetesen)

Meg úgy egyébként is, alapból elégedetlen vagyok a legtöbb Opel gyári fékkonstrukciójával. 
Következett ebből, hogy hátra egyértelműen tárcsát akarok, ami jelen esetben egy 261mm-es tömör tárcsát takar, két dugattyús fix nyereggel, amihez eredetileg előre tartozik egy 256mm-es hűtött tárcsás fék, egy dugattyús úszónyereggel. De az meg milyen már hogy elöl kisebb a tárcsa mint hátul? 
Szóval az opelfórumosok segítségével kilegóztam, hogy nekem előre az első generációs Meriva 280-as hűtött tárcsája lesz a megfelelő, a B Vectra 57/24-es féknyergével. (előbbi a fékmunkahenger átmérője, míg utóbbi szám a nyeregbe illő tárcsa vastagságát jelzi) Ha már lúd, legyen kövér, nem? :D

Meg is jöttek a nyergek, amiket vaterán vettem, majd kaptak egy teljes felujítást, új karmantyúk, porvédők, és egy alapos festést, mint ahogy a hátsókat is lefestettem. Sajnos első körben csak az első fékhez tudtam új cumókat venni, a hátsókra most nem futotta, de azokon meg bőven van még hús, szóval egy darabig még jók lesznek.

IMG_5011.JPG

IMG_5013.JPG

Így képről riasztónak tűnhet az állapotuk, ám igazából hibátlanok voltak

IMG_5014.JPG

IMG_5017.JPG

az utolsó darabjukig szétszedtem és elpucoltam őket

IMG_5015.JPG

Ugye? Mint az új! :)

IMG_5690.JPG

a hátsó szett

Majd idő híján kaptak szépen kér réteg korantot, hogy azért mégse rozsdásodjanak már be újból. (később tervben van a horganyoztatás, porfestés)

IMG_5705.JPG

IMG_5711.JPG

IMG_5717.JPG

Azért így mindjárt más nem igaz? :D

IMG_5740.jpg

Azt hiszem nem kell magyarázni. Hogy Kedves Tamás barátom szavaival éljek; "a különbség nüansznyi, ám de jelentős" :D

Persze aztán mégsem ment minden olyan egyszerűen, az első nyergeket úgy kellett cipőkanállal belenyúzni a felnikbe:

IMG_5738.JPG

Ez nem kicentizve lett, hanem kimilizve. :)

Végül aztán minden a helyére került, és hozta is az elvárt fékteljesítményt, annak ellenére hogy a főfékhenger maradt a régi 20-as, ehhez a szetthez viszont 22-es dukál, ami viszont abs nélküli kiadásban ritka mint a fehér olló, így hát egyelőre marad ez, vagy pedig az absesre applikálok egy-egy t elosztót.

Még a kézifék is feljavult, annak ellenére hogy most az eredetinél sokkal kisebb kis dobfék játssza ezt a szerepet, a hátsó tárcsán belül. Ezzel már lehet rendőrkanyart csinálni. :)

Mindezek után eljött az idő, 23 év és több mint 300.000km után eljutottunk oda, ami minden vectra életében bekövetkezik egyszer, cserések lettek a küszöbök. De nem kicsit, hanem nagyon!

IMG_6131.JPG

Aztán mikor tovább bontogattam az autót derült fény egy súlyos hibára. Az egész jobb hátsó doblemez kukás volt:

IMG_6129k.JPG

IMG_6125k.JPG

IMG_6128k.JPG

IMG_6127k.JPG

IMG_6153.JPG

De nem csak az, a rozsda megcsámcsogta a komplett tankbetöltő nyílást is:

IMG_6130k.JPG

Szerencsére a donor üres váza még éppen ott hevert Robinál, így hát kimetszettük belőle a szervátültetéshez szükséges darabot.

IMG_6151.JPG

Ezek után már csak a kasznis mester kezeiben bízhattam.

IMG_6149.JPG

IMG_6152.JPG

IMG_6150.JPG

A régi küszöb:

IMG_6156.JPG

Sajnos arról nincs képem, de mind2 oldalon a belső küszöbök is hiányoztak már, majdnem egész a b oszlopig el voltak rohadva. Ezeket, és a tankbetöltő nyílást is, a mester saját kézből gyártotta le.

Nagyon szép munkát végzett, megérte a pénzt.

Sajnos ettől függetlenül vannak még apróbb rozsdásodások az autón itt ott, de azok már nem ilyen komolyak, és a javításuk sem igényel ilyen mértékű bontást. 

Végül alászögeltem még egy katalizátort, ami a kipufogós hegesztési ámokfutásának köszönhetően nem volt olyan túl egyszerű, de azért csak sikerült, és így szépen meg is kaphatta az új FEKETE plakettjét:

Vicc ez az új magyar zöldkártya rendszer, de inkább nem is firtatom, az külön megérne egy ekkora posztot. 

Ezeken kívül mindössze egy két apróbb módosítást készült, többek közt "csináltam" két akasztópontot a csomagrögzítő hálónak, de azt is gyári alaktrészből:

IMG_5697.JPG

Hogy mi ez az alkatrész ne kérdezzétek, eredetileg az övfeszítős övcsat mellé van csavarozva. Viszont nekem meg pont jó volt a hálónak, nemes egyszerűséggel csak felcsavaroztam a hátsó üléstámla rögzítő csavarjával:

IMG_5700.JPG

IMG_5698.JPG

A másik apró módosítás pedig egy következő nagyobb terv része: SHort shifter:

IMG_5435.JPG

IMG_5437.JPG

Ezen kis alkatrész hivatott azt a célt szolgálni, hogy ne úgy kelljen váltani mint ha lekvárt kanalaznánk, egész egyszerűen egy forgáspont pár centivel való arrébb helyezésével. 

Plusz ha már, akkor összeválogattam egy nem kopott rudazatot is, a még pontosabb váltási élmény érdekében:

IMG_5429.JPG

De ezek már csak az SE motorhoz tartozó rövid váltóval együtt fognak bekerülni. 


Na hát ennyi volt a móka mára, zárul Vuki móka tára!

Címkék: agymenés opel villany átépítés nappali fék vectra drl menetfény

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://napivuki.blog.hu/api/trackback/id/tr165524367

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rendszamgyujto.hu · http://rendszamgyujto.blog.hu 2013.09.23. 18:32:48

Enyémre is ráférne egy foncsorozás, mert az első lámpáim már csak pilácsok. Próbáltam én már mindenféle csodaégőkkel hátha jobban járok, de semmi. Az is lehet, hogy konstrukciósan sz*r.
A rendőrök nem nyafogtak még az amcsi rendszámok miatt? Egyszer így vettem egy rendszámot egy szegedi csávótól, hogy a rendőr megállította és meg akarta büntetni, egyedi azonosítójellel történő visszaélés miatt.
Van ezen az autón még olyan csavar amit nem csavartál ki???

amenta 2013.09.23. 19:06:47

@rendszamgyujto.hu: Egyre kevesebb. :)

Egyetlen egyszer szólt érte a rendőr, épp nemrég, pedig már 2011 óta kint van, akkor vettem az egyiket Komáromban a NAAF-on, a másikat meg nemrég kaptam.
De akkor se szívózott csak mondta hogy ez nem feltétlen szabályos.

Hát, tudod át kell mozgatni időnként a csavarokat, nehogy berohadjanak. :) Egyébként már egyre kevesebb. MOndjuk a 95%-a a fejlesztések miatt lett sokszor szétszedve, a javítások miatt nem nagyon kellett.
süti beállítások módosítása