Napi Vuki

autó-motor-mindenféle járművek-érdekességek-az élet dolgai

Testvéroldalak

Neverending story.....

amenta 2014.04.10. 16:19

Kicsit megint nagyobb volt a szünet a tervezettnél, de azért talán az utóbbi időben már mondhatni némileg nagyobb a rendszer a rendszertelenségben. :)

 

Legutóbb ott hagytuk abba hogy bátyám motorját műtöttem, ami azóta el is készült, köszöni szépen jól van, még a maradék lovakat kell összelasszózni és akkor végre "kész" lesz. De most nem erről lesz szó, azt majd akkor, ha minden a helyén van.

 

Azt hiszem a cím minden autóbuzinak ismerős lehet, aki fogott már a kezében csavarhúzót, hogy valamit a saját ízlése szerint alakítson az autóján. Ha egyszer elindul az ember a leejtőn, sosem áll meg, az adott gép sosem készül el, mindig csak éppen valamilyen állapotban lesz. :)

De először is, elmesélem a legutóbbi (előtti) szívásomat a géppel.

Ez pontosan azután történt, hogy bátyám motorja a helyére került, ugyanis a 4 napos motorépítés alatt az én autómat használta, s a hatodik ötödik napon mikor visszakaptam, és épp nagyon kellett volna a szomszéd városba mennem, egyszer csak megállt alattam az autó, én meg néztem mint a propán, bután. Egészen pontosan először az fm transmitter kezdett szarakodni, majd mikor begurultam a város közepén az iroda udvarába, és leállítottam, nem nyekkent többet. Akkor tűnt fel, hogy mi is történt. Ráadom a gyújtást, hát nem világít a töltésvisszajelző. Boldogságom mérhetetlen volt a tény láttán, (mérhetetlenül alacsony) főleg, hogy időre mentem volna. Szerencsére épp ott volt egy kollega autója, nálam meg a szar akksi miatt rendszeresítve anyám bikakábele (persze mindenki kapott tőlem, csak nekem nem jutott) így pár perc rátöltéssel újra indítható volt az autó, én meg hazarohantam hiba elhárítani. DRL kiiktat, (18-as bizti kivesz) minél kevesebb áram fogyjon, de mire azt a 1.5 kilométert megtettem, már így is dadogott a végére, negyed gáznál nem lehetett többet nyomni, mert egyszerűen nem tudta kiszolgálni a rendszert az akksi.
Gondoltam, hátha csak a visszajelző izzó égett ki, a rekorddal jártam így, mikor már a harmadik tuti jó generátort tettük az autóra, derült ki, hogy az van kiégve, és nincs gerjesztés.
Így hát kikaptam a műszeregységet gyorsan, nézem, az izzó jó... Hűha mondom, itt akkor generátor bajok lesznek. Sebaj mondom, szerencsére ez nem egy beépített mai autó, seperc alatt lehet rajta generátort is cserélni, (persze még jó hogy van itthon másik) azonban annyi volt a nehézség, hogy az SE-sítés miatt át kellett alakítani a generátor felfogatást, így a generátort szét is kellett szednem. Amivel nem is lett volna gond, ám a 20+ éves csavar inkább úgy gondolta, hogy ő bizony beletörik a házba. Na ekkor telefonáltam hogy nem fogok már odaérni, küldjenek mást.

Ezután pár nap kényszerpihenő következett, meg némi agyalás. Mondom egy teljes generátor felújítást most nem szeretnék megejteni, inkább legózzunk abból ami van.
Még a legelső bontásból maradt egy hosszbordás szíjas generátorom, utánanézve kiderült, hogy ez a gyári 55 helyett 70 Amperes, ami nem egy hátrány a rakás plusz fogyasztót tekintve, meg egyébként is.
Előtte még gyorsan felpróbáltam bátyáméról, hogy vajon megfelelő síkba fog e esni, ha az én ékszíjas motoromra teszem fel, szerencsére passzolt, valamint később mikor végre le bírtam erőszakolni róla a saját szíjtárcsáját, és az ékszíjasat rátenni, az is kiderült, hogy egy az egyben jó síkba esik az ékszíjas jeladós főtengelyszíjtárcsával.

Ugyan ez is csapágycserés volt, de szétszedés után kiderült hogy más tekintetben felújított, újak a futógyűrűk, a szénkefék, tehát mondhatni hibátlan. Ezek után már csak a hozzávaló tartókonzolt és új csapágyakat kellett beszereznem. Valahol ugyan volt egy hozzátartozó, de egyrészt meg sem találtam, másrészt az ketté van törve, tehát azzal meg szaladgálhattam volna az aluhegesztőhöz.

Generátor04.jpg

Baloldalt az eredeti (nem az csak olyan) jobboldalt ami később felkerült

Szerencsére a bontóból kemény ezer ft-ért hozzám vágták a megfelelő darabot, így már rakhattam is össze a gépet.
Igen, aki itt most arra gondolt, hogy ez mégsem volt ilyen egyszerű, az most megnyerte a piros hangszórót. :)

 Az van ugyanis, hogy a jobboldali egy fixen beépített generátor gyárilag, egy külön rugós szíjfeszítővel, a bal viszont önmaga feszíti a szíjat. Ennek megfelelően pont annyival volt másabb szögben a felső rögzítési pont, hogy a generátor feszítőlemeze beleütközött a házba, így nem tudtam megfeszíteni rendesen. Illetve meg tudtam, mivel hogy gyárilag fix, így az alsó rögzítési pont sem rugalmasra van kialakítva, hanem jól meghúzva megállt az egész kitámasztás nélkül is. :) Pár napig jó volt, míg meg nem találtam a megoldást. Ja, valamint így az eddig használt (és fél éves) szíj sem volt már elég hosszú.

Először megpróbáltam a c20ne hosszabb feszítőjét feltenni, de sajnos az sem volt elég, végül addig kutakodtam, mígnem ráleltem, hogy létezik gyárilag íves kialakítású feszítő is, szóval újból irány a bontó, egy újabb ezresért az enyém lett az ott talált egyetlen egy darab. :)

Generátor01.jpg

Legalul a gyári eredeti kisblokkos feszítő, középen a c20ne-é, legfölül meg az íves, amire szükség volt

Mondjuk síkban ez sem stimmelt teljesen, de néhány alátéttel ez már áthidalható problémának bizonyult.

Generátor03.jpg

És végre mindenféle kókányolás nélkül tökéletesen egy síkba került a generátor szíjtárcsája a főtengelyével:

Generátor02.jpg

 

Természetesen vehettem hozzá egy új, hosszabb szíjat, így végül olyan 5-6 ezer ft környékén állt meg ez a kis malőr. Viszont így legalább az egysíkúság problémája is ki lett küszöbölve, valamint ennyire stabil, és egyenletes töltése a gyári generátorával soha nem volt az autónak. :)

Egyetlen apró baki azért még így is maradt, ugyanis a gyári generátor töltőkábele 6-os menetre csatlakozik, ezen viszont ugyanez 8-as, tehát nem ment rá a saru. Ideiglenes áthidaló megoldással ezt is sikerült összerakni, de azért majd még kell oda esztergáljak egy kis közdarabot. (azért nem a sarut cserélem, mert az nagyon jól áll a vezetéken, és ekkora saruhoz már nincsen krimpelőm, hogy rendesen rápréseljem)

No ennyit a szívásról, most pedig jöjjön az "élvezeti szerelés". (bár azért itt is voltak pillanatok amikor szidtam magam, avagy a péntek délutántól szombat hajnalig tartó maratoni szerelés története)

Az volt a kiindulási állapot, hogy még kint németben beraktam a hátsó lábfűtést (amúgy kurva jó dolog, még ha nem is ül hátul az ember) csak ehhez ugye alapvetően másik szőnyeg alatti szivacsozás tartozik, ami cseréjéhez viszont ki kell szedni a műszerfalat, amire én akkor ott nem voltam hajlandó. Igazából a fűtésboxot is cserélni kellett volna, de azt nagy kínnal megoldottam máshogy. Na már most mivel a szivacscserét elspóroltam, így a padló meglehetősen puklis volt, ami mind esztétikailag mind kényelem szempontjából elég zavaró volt.

 

Falcsere09.jpg

Lábfűtés nélküli szivacs

Falcsere10.jpg

És a lábfűtéses. Azt hiszem a különbség szemmel látható

Plusz be kellett húznom egy plusz kábelt a fordulatszámmérőnek, mert a villanyablakos kábelcsere óta az megint nem működött (lévén a c20ne sem az ecutól, hanem közvetlen a trafótól kapja ezt a jelet), plusz ebben a kötegben nincs relézve a duda, és valamiért rossz volt az egyik kábel, ehelyett is kellett egyet normálisan behúzzak. Mert nálam a behúzom a kábelt nem azt jelenti, hogy keresztülhúzom mindenen, hanem szépen hozzácsomagolom a gyári korbácshoz. Ez meg legtöbbször csak a teljes kábelezés kibontásával abszolválható.
Illetve az állítható magasságú kormányoszlopot is be akartam tenni, és ha már lúd legyen kövér, akkor kapja meg a bézs műszerfalat is az autó, csak mert az szép. :)

Sajnos előtte képet nem készítettem, de azt hiszem az alap fekete alapkormányos vectra műszerfalat mindenki ismeri, azért segítségnek itt az alábbi két kép:

IMG_4660.JPG

 Ez egy korábbi kép, még németből

Falcsere01.jpgEz pedig már egy aktuális, masszívan megkezdve a bontást

Időspórolás végett úgy döntöttem hogy a gyári szerelési procedúrát fogom alkalmazni, azaz a középkonzol kibontása után egyben szedem ki a műszerfalat. (a gyárban se pepecselnek vele külön)

Felmerül a kérdés, mitől gyorsabb ezt így, de ha mindent ki kell venni úgyis, akkor sokkal egyszerűbb egyben kiszedni, és kint könnyedén hozzáférve mindenhez gyorsan szétkapni, meg hátulról sérülés nélkül kinyomkodni a kis kapcsolókat stb, mint bent az autóban egyesével szarakodni vele.

A kábelezés motortérből való kibontása után, viszonylag könnyen ki lehetett kapni az egész mindenséget, bár így egyben azért rohadt nehéz. :D

afsdfgf.jpg

Ennyire kellett kipakolni a motorteret...

Falcsere04.jpg...és így szépen egyben jött ki...

Falcsere03.jpg

...az egész műszerfal kábelestül.

Falcsere02.jpg

Mivel az egész szőnyegezést fel kellett szednem, így természetesen az üléseknek is menniük kellett:

Falcsere06.jpg

Természetesen még ennél is tovább kellett bontani. Kikerült a váltókar, és a teljes fűtésbox is, mert másképp nem nagyon akart kijönni a szőnyeg a helyéről. A fűtésboxot külön vicces volt kiszerelni, mert emiatt a vizet nem voltam hajlandó leengedni, így a fűtőradiátor bent maradt. :) Erről sajnos elfelejtettem képet készíteni.

Sajnos a szivacsozás felszedése után olyanra is bukkantam, amire se nem számítottam, se nem akartam:

Falcsere08.jpg

Jobb híján egyelőre kapott korantot, majd egyszer valamikor ki lesz lakatolva. :(

Ha már kint volt a váltókar, átnézem azt is, és rá kellett jönnöm hogy brutál mód ki van kopva a kulissza is, így gyorsan azt is kicseréltem az astráéra. Ekkor már erősen sötétedett, a vezetékek behúzását, és forrasztását már sötétben, fejlámpa mellett végeztem. Ezzel a sok apró hibával, és pepecseléssel, az előzőleg a takarításból kimaradt alkatrészek gyors elmosásával úgy elment az idő, hogy összerakni már csak az éjjel tudtam az autót, mert szombat délben már dolgom volt vele. :) (ugye hogy nem vagyok normális? :) )

Végül csak összeállt olyan hajnal 4 tájékán, bár pontos időt nem tudok, mert hajnal kettőkor néztem utoljára a telefonra, utána már nem mertem többé. :)

És akkor a végeredmény:

Falcsere11.jpg

Amint itt látható, megkapta a GT vectra sportkormányát is, igaz kis javításra szorul, de szerintem sokkal szebb is, és határozottan jobb a fogása mint az eredetinek.

Falcsere12.jpg

Állítható magasságú kormányoszlop:

Falcsere14.jpg

Tök fent...

Falcsere15.jpg

...és tök lent.

Annyit moddoltam a dolgon, hogy a szellőzők gyárilag teljesen azonos színűek a műszerfallal, ezért én a rácsozatot és a tekerőket meghagytam az eredeti feketéből, csak hogy legyen egy kis kontraszt, szerintem így sokkal szebb. (épp ezért akartam az ajtókon a kilincsek mögötti műanyagot is feketén hagyni, de az istennek nem bírtam kiütni a stifteket)

A mérleg:

  • Bekerült az állítható magasságú kormányoszlop
  • Végre újból működik a fordulatszámmérő
  • Kicseréltem a duda vezetékét, így már elbírja mindkét kürtöt (eddig csak az egyik szólt)
  • Bekerült a hozzávaló szivacs, így végre sík a padló
  • Bekerült a világosabb műszerfal
  • Ha már ott voltam rendbe lett téve a váltókulissza is (az új rövidített váltórudazattal ez remélhetőleg csodás lesz)
  • Sajnos ennél már a gyújtáskapcsoló merőlegesen áll a kormányoszlopra, mint a későbbi légzsákosoknál, így némi megszokást igényel a kulcs behelyezése, mert nagyon nem esik kézre, a régi ferde gyújtáskapcsoló szerintem sokkal jobb volt

 

Az autó most megint "egy bizonyos állapotba került", de így legalább egy jó darabig nem kell komolyabban megbontsam. Persze így is vannak tervek folyamatosan, és azt hiszem lesznek is még. (pl olajnyomás, töltésjelző, olajhőmérő, ezek szépen gyáriasan a műszeregységbe integrálva, intervallumos ablaktörlő kapcsoló, stb.)

Végezetül, csak hogy meg legyen eme remek keretes szerkezet, egy újabb "apró" szívás története.

Mint említettem szombat délben már használtam is az autót, reggel tankolás, ~12 liter, majd go. Már a szereléskor is feltűnt, mint ha üzemanyag szag lenne a motortérben, ám nem láttam csöpögést sehol, így nem tulajdonítottam neki nagy jelentőséget. Azonban ahogy mentünk az autóval, és a 12 liter benzin hirtelen eltűntnek lett nyilvánítva olyan 60km után, akkor azért kezdett gyanús lenni a dolog, főleg, hogy a gázadásra sem pont úgy reagált ahogy kellett volna.

Visszaérve barátnőmékhez felnyitottam a motorháztetőt járó motornál, és elhűlve konstatáltam hogy tiszta etanol a motortér, és a benzincső végétől konkrétan csöpög a cucc, rá a kipufogóra. Na ott nyeltem egy nagyot és megköszöntem az őrangyalomnak hogy tudja velem tartani a tempót.
Addigra már besötétedett, és nem is mozdultunk az autóval, így másnap reggel némi szerszámért kutatás után (jó autóhoz minek az, ugye?) lebontottam a benzincsövet az injektorhídról, (egyébként szomorodjon meg aki ezt oda kitalálta, halál nehéz hozzáférni) s megrökönyödve láttam hogy az egészért egy apró repedés a felelős a benzincső legvégén:

Falcsere16.jpg

Tekintve hogy maga a cső kb 4x ilyen hosszú szakaszon fekszik fel a fém csőre, meglehetősen pislogtam hogy akkor ezt így hogy? Levágva a sérült részt, újból hibátlanul tömített. (párszor még azért megszivattam magam, mert beleakadtam a map szenzor csövébe, amit lerántva nem annyira akart beindulni az autó. :) )

Röhej hogy egy ilyen apró hiba akár az ember vesztét is okozhatja. Egyébként pont egy ismerőssel történt hasonló eset miatt van azóta rendszeresítve poroltó minden autónkban.

Viszont szerelgetés közben arra is rá kellett döbbennem, hogy úgy konkrétan az egész benzincsövem szét van repedezve, szóval már meg is van a következő teendő a gépen.... :)

Címkék: opel átépítés vectra szerelős

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://napivuki.blog.hu/api/trackback/id/tr466011386

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tailor13 2014.04.10. 21:50:31

Még jó, hogy sose lesz vége, még a végén olvasnivaló nélkül maradnánk :)

Jó játék lehetett, de azt kell mondjam, ez a világos műszerfal kifejezetten pofás :) De Téged sem kell félteni, hogy megesz az unalom, meg a penész :D

Ehhez képest kellemes vasárnap délutáni ejtőzés volt a motor-difi-kipufogó-gyújtáskapcsoló cserém :D

amenta 2014.04.10. 21:52:44

@tailor13: Nanana, benn a kettőnééégy?? :D

tailor13 2014.04.10. 21:54:17

@amenta: Hajjaj, már egy hónapja. Megy, mint a zsírozott villám :D

tailor13 2014.04.10. 21:59:32

@amenta: Szóri,(és Pulek) el voltam ásva egy kicsit, kórház jellegű intézményekben, az utóbbi két hétben... :S

Valamint még nem az igaz, mert búg a difi, mint a troli, de menni megy, nagyon finom most, sikerült egy patent motort szereznem. (nem azt ettem be, ami itthon volt donornak)
süti beállítások módosítása