Napi Vuki

autó-motor-mindenféle járművek-érdekességek-az élet dolgai

Testvéroldalak

Összefoglaló

amenta 2016.01.13. 23:06

The post is under construction!

Vigyázat, ez hosszú lesz!

 

Először azt akartam írni kezdésnek, hogy visszatértem, de ezt nem igazán látom garantálhatónak, az elmúlt időszakot tekintve. Mert a visszatérés azt jelentené, hogy újra lesznek kisebb nagyobb rendszerességgel posztok, de momentán simán lehet hogy újabb egy éves szünet következik. Ellenben már oly rég tartozok sztorikkal, hogy muszáj volt immáron leülnöm, és megragadni a klaviatúrát. 

Azt hiszem nem kell a tőlem megszokott szintet várni, ez most inkább olyan "ülök és mesélek" jellegű dolog lesz, hosszú volt a szünet, be vagyok rozsdásodva, na. 

 

Szóval az úúúúgy voooolt hogy....
Mikor már minden összeállni látszott, bent az SE, bent a rövid váltó hozzá, fent egy erősebb, passzoló generátor minden szépen működött mint a doxa, akkor egy szimpla "felhívnak egy valamiért de két órás beszélgetés lesz belőle" esti beszélgetésünk során Róóóóbert cimborám egyszercsak benyögi, "te, itt egy "gsi" kadett 180ért!" .Nem mintha ilyen szinten bele akartam volna nyúlni az autóba, de azért az árával, meg a benne lévő cuccokkal (xe motor, füthető sportülések, komplett gsi fék/futómű, digit óra, plusz alkatrészek miegyéb) már átlépte az ingerküszöbömet, s elindult az autonanizálás. Mondtam is Robinak, hogy nem rossz nem rossz, meg az ára is okés, főleg hogy állítólag ki is lett kasznizva, bár nekem az alkatrészei érdekesebbek voltak, lévén ott a vectra, amit használok, és nem szándékozok eladni, valamint a feltámasztásra váró rekord is. (hogy végre ne csak a bakokra legyen feltámasztva) Így aztán megint ott lenne egy fél autónyi alkatrész, amitől nem tudok megszabadulni, de nagyon felhasználni sem, hiszen nem passzol egyik másik autómhoz sem. Viszont ha tényleg jó a kaszni, akkor meg kár lenne kidobni. (a műszaki le volt róla járva) Aztán egész éjszaka rágódtam a dolgon, meg következő nap, meg aztán még pár napig, mígnem mondom, csak felhívom már a srácot, abból még nincs semmi, ha érdeklődök. Így is történt, majd kifaggattam jól az autóról, meg hogy milyen plusz cuccokat adna hozzá, miegyéb, s kiderült, hogy megvan hozzá a gyári motor is. Ekkor csapott belém a felismerés, mint a villám, hogy a kedves ötletgazdának úgyis kaszniügyi halódásban van az astrája, és kell neki egy autó, mi van HA -és ez itt egy nagyon nagy HA volt,- ha jó az autó, és elhozzuk felesbe, nekem kell belőle pár cucc, neki meg összerakjuk gyári, legális mivoltában az autót, s mindenki jól jár, hiszen XE-ből sem lesz már több, meg aztán nem biztos hogy legközelebb lesz pénzem belevágni egy ilyen projectbe, ha másnem, eláll az a polcon egy darabig. 

 

Fel is hívtam az ötletemmel Róóóóbertet, hogy mit szólna ha, és megbeszéltük hogy ha még megvan, akkor elmegyek megnézni az autót, végülis abból még nincs semmi, ha megnézem. :D 
A dolog sarkalatos pontja volt, hogy a kaszni tényleg jó e, mert azt a legdrágább javítani, s az astrának is pont ez volt a baja, az összes többi meg minden van otthon, a maradékot csak összelegózzuk valahogy. 

A következő héten már ott is feküdtem Szegeden a kadett alatt, s vizsgáltam a törődés nyomait, szerencsére (?:D) nem kellett csalódnom, az autó tényleg olyan állapotban volt mint amilyennek mondták. (műszakilag oké, de sokat kell vele foglalkozni hogy szép is legyen) Meghallgattuk a motort, hidegen, szépen indult, nem füstölt, nem zajongott, műszaki híján a háztömb körül mentünk egy rövid próbakort, azt a kis kasznit repítette ez a motor. 

Ezt a próbakört előzeseten rengeteg internetes kutatómunka, faggatózás előzte meg, mert egy 100 lovas 1.6osból átülve, főleg egy könnyű kasznival, csalóka lehet a motor ereje annak, aki még sosem ült benne, ezért megkérdeztem az okosabbakat, mert nem akartam szemetet venni. Külön köszönet ezúton is Reddish kollegának az opelfórumról, tőle kaptam a legtöbb infót. 

Az alábbi videó tanúsága szerint végül nem is volt rossz vétel:

Valós 150-ről ötödikben padló


Itt már a vectrában, de ne szaladjunk ennyire előre. 

Arra persze számítottam, hogy egy 20 éves "sportos" motor nem lesz 100%-on, de hál istennek komoly gond nem adódott vele a későbbiekben sem. 

Körülbelül két hét múlva Robi már ment is az autóért, csomagtartójában a gyári motorral, s az egyéb pót-, és átépítéshez szükséges pótalkatrészekkel. (két motoros kadett, hehe :D ) 

14.jpg

13.jpg

Ezután ismét néhány hét várakozás, míg haza tudtam menni az ünnepekre, az év végi szabimra. 
Mindeközben bátyámnak valahogy sikerült hengerfejessé tenni, a korábban már SE-síteni kezdett motorját, így nem is volt kérdés, mi lesz a sorsa az én autómból kikerülő, "feleslegessé" váló SE motornak. 
Azt hiszem az elején nem teljesen gondoltuk át, mennyi meló is 4 motor átszerelése a tél közepén, még ha van is akna, függesztő, és lego technikájú Opelekről van szó. (azért ebben is nagyot tévedtünk, mint utóbb kiderült)

Az elmélet a következő volt: Bátyám SZ-je helyett betesszük az enyémből az SE-t, az enyémbe betesszük az SE helyett az XE-t a kadettból, a kadettba pedig az XE helyett az NV-t. 

A mechanikai beépítésnek gyakorlatilag nem volt semmilyen különösebb akadálya, a felfogatási pontok mindenhol megegyeznek, csak az xe-hez kellett egy db másik tartóbak, lévén a kis és nagyblokké nem egyforma, és a kadetté meg tök más mint a vectra. A legegyszerűbb, elméletben, az SE áttelepítése volt, hiszen ott minden adott volt egy teljesen azonos, működő autóból. Azért aztán a kábeleknél itt se volt plug&play a dolog, mert hiába forrasztottam én át annó gondosan a motorköteg csatlakozóját vectra félére (ugye a motor egy astrából származott) az bátyáménál pont a fordítottja volt az enyémnek, lévén az övé A2, az enyém A1. Szóval lehetett megint forrasztgatni, illetve át kellett szerelni a nagyobb, 3bar-os benzinpumpát is. 

Na de a többi! Kipufogó, vízcsövek, segédberendezések... Volt olyan pillanat mikor azt hittem sosem érünk a végére. 

Kezdésnek számba vettük a buktatókat, illetve a még szükséges alkatrészeket. 

Bátyám autójánál a fentebb vázolt dolgok álltak fent, ez viszonylag egyszerű volt, nem volt különösebb alkatrészigénye.. Az enyémnél már adódtak feladatok. Kezdésképp a nagyobb motorhoz másfajta féltengelyek tartoznak, így emiatt cserélni kellett a komplett gólyalábakat, hogy a kerékagyak passzoljanak a féltengelyekhez, ilyenkor szerencse, ha az embernek van otthon két autónyi bontott cucca, mert így a komplett gólyalábakat rugóstul mindenestül át tudtuk építeni, a korábban elbontott kétezres automatából. Sajnos a félelmem beigazolódott, miszerint a sokkal nehezebb automataváltó miatt erősebb rugók kicsit magasra emelték az autó elejét a hátuljához képest, bár ehhez hozzátett az ellágyult hátsó rugó, és a később felfedezett beszakadt hátsó "rugótornyok". Szintén jól jött (volna) az ebből származó, nagyobb hűtő, ami bár csak fél éves volt mikor a donor autó elbontásra került, a közben padláson töltött nyár hatására elöregedtek a tömítései, és ereszteni kezdett, így végül kénytelen voltam beszerezni egy vadiújat. Itt jött a játék a vízcsövekkel, meg a kiegyenlítő tartállyal, mert természetesen a kadettban azok sem egyformák a vectráéval, valamint az elbontott kétezres 8 szelepes mivolta miatt abból sem passzolt minden, de csak sikerült összehozni. Cserélni kellett a gázbowdent is, mert az XE-nek másfajta van mint a kb összes többi motornak ami ezekben az Opelekben volt. De ez kapóra jött a kadettből. A következő hatalmas szívás a kipufogórendszer összehozása volt, részben mert az én rendszerem komplett (a katalizátort kivéve) átkerült bátyáméra az SE-vel együtt, egyrészt mert bátyámén már kinyílt a hátsó dob

3.jpg

másrészt az XE-nek amúgy is egy kicsit nagyobb kémény kell. A probléma ott volt, hogy az SZ-n a katalizátor motor felöli csatlakozása nem stimmel sehogy sem azzal, amit betettünk, plusz ugye nekem annó a barbár kipufogós behegesztett a tűzkarika helyére egy flexicsövet, amit itt rövid úton kivágtunk a fenébe, szóval volt hegeszteni való bőven. Aztán az XE-n a kadettban is száműzték ezt az elemet, ott nemes egyszerűséggel az egész rendszer egy darabba volt összehegesztve. A kadettra is legózni kellett valamit, bár ahhoz kaptunk donor csövet, ami kadetté, de karbis motor is megint tök más volt mint az XE, nekem meg a maradékból kellett valamit összehozni, s tűzkarika sem maradt már, később meg is lett a böjtje. 

19.jpg

Kezdő kipufogós legó készlet. :D

Mindezek mellé, szintén volt némi forrasztani való, mert bár az XE eredetileg egy calibrából (ami ugye alapjaiban vectra) került át a kadettba, sajnos a motorköteg kasznira csatlakozó része itt is levágásra került, így lehetett megint visszalakítani,

Talán ezzel volt a legtöbb meló.
A kadettnál szintén fennállt a futómű átszerelésének réme a kisblokk-nagyblokk különbség miatt, de ezt végül rövidre zártuk egy titkos tippel, beszereztünk egy pár dízel féltengelyt, azon ugyanis a belső rész kisblokkoshoz passzol, a külső viszont a nagyhoz. :) Ugyan a vectrából át tudtuk volna tenni a komplett kis gólyalábakat, de már így is December 25-e volt, és két helyről szereztük be a két db féltengelyt is, s a három autóból még csak egy volt kész, egy szétszedve, a harmadikról meg épp lejárt az útvonalengedély. 
Szintén sokat játszottunk a vízcsövekkel, mert abból sajnos nem álltak rendelkezésre az eredeti darabok, plusz a hűtő sem a sajátja volt az autónak, így aztán volt mit keresgélni mire összehoztuk, lévén a karbis blokkon egészen máshogy futnak mint a jelen lévők közül bármi máson. 

Szóval kezdtük az egészet azzal, hogy használhatatlanná tettük az én autómat, és kiszereltük belőle az Se-t, kitoltuk az utcára, S rögtön mindjárt be is toltuk bátyámét, hogy azt csak egyszer kelljen tologatni.

2.jpg

5.jpg

A kiszerelt SZ s a kipufogóhalom egy része

1.jpg

Lóg az SE befelé

4.jpg

Szerencsére a három autóval tudtunk úgy sakkozni, hogy mindig legyen egy működőképes, eleddig a kadettal jártunk. Azért itt sem volt plug&play a dolog, mert bátyámé szervós, míg az enyém nem, így szíjtárcsát, feszítőt, generátort, miegyebet kellett átszerelni az SZ-ről az SE-re, valamint sajnos nem úsztuk meg a motor váltó szétválasztását sem, mert az SZ-n egy fél éves kuplung volt, így azt már csak meghagytuk, ha már van. 
Ezt, és a korábban felvázolt apróbb szivatásokat leszámítva (nem nagy meglepetés) ezután csak eltekertük a slusszkulcsot, és kész. Visszcsavaroztuk a motorháztetőt, s már volt is mivel járnunk, következhetett a kadett, hiszen abból egy motor ki, egy be, s már mindjárt új év, Robi meg már másfél hete nálunk van. 

15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg


Az igazat megvallva ettől féltünk a legjobban, hiszen a saját motorja már 2 éve áll, s ki tudja milyen állapotban van. Nagy levegőt vettünk, kikaptuk az Xe-t, s reméltük a legjobbakat.

20.jpg

img_20141224_143948.jpg

img_20141224_144012.jpg

Motorilag ezzel volt a legtöbb dolgunk, mert a másik kettő működő autóból lett kivéve, ezt meg még csak nem is hallottuk járni, ugyanakkor értelemszerűen kapott új olajat, vezérlést, stb, az sem két perces munka, valamint szinte minden le volt szedve róla, kuplung, szíjtárcsa, generátor, stb. 

img_20141224_122240.jpg

img_20141224_122254.jpg

A kuplungja ráadásul nem is volt túl fényes állapotban, gondoltuk sebaj, ott van az, ami az se-ből kijött, abban még benne van jópár tízezer km, tegyük fel azt. Ekkor tapasztaltuk meg, amit soha nem gondoltam volna, hogy létező dolog. Ugyanis az egy dolog, hogy a váltó nem fért fel a nagyobb átmérőjű lendkerékre, volt kéznél hozzávaló váltónk, feltettük volna azt. Azonban maga a blokköntvény, kisebb volt ott, ahol az önindító ül, így nem hagyva más választást, végül a saját kuplungja/lendkereke került fel. Nem akartunk hinni a szemünknek. (lévén ez a blokk az alapja az 1.6nak is, sőt, némelyik új kori 1.8nak, a mai napig gyártásban van, s ezen kívül semmilyen más különbség nincs a blokköntvényben) Itt úgy kellett a hiányzó speciális hetes, finom menetű csavarokat pótolnunk a meglévő készletből, ám korai volt az öröm, mert ezek meg beleértek a blokkba. Rövidebbre köszörültük őket, problem solved. 

img_20141224_132102.jpg

img_20141224_132116.jpg
Ezután következett a generátor probléma, ami ugyan megvolt, de a tartó konzolja hiányzott. Sebaj, van itthon belőle elég, feltettünk egyet, igen ám, de a szíjtárcsa síkja nem esett egy vonalba a főtengelyével, így hát aztán feltettük az SE-ről lekerült, és feleslegessé vált, jeladós ékszíjtárcsát, ami pont annyival esik kijjebb, hogy már egyenesen futott a szíj. 

Végre valahára kezdett úgy tűnni hogy összeáll a motor. 
Ezután várt még ránk egy jó adag kábelezés, mert az XE beépítése miatt szinte minden át lett variálva, elvagdosva, végül aztán ide is kerítettünk inkább egy bontott köteget, a megbízhatóság céljából. 

A levett szelepdeknin keresztül fellocsoltuk a motort olajjal, (két év alatt minden lefolyik az aljára, szárazon nem akartuk forgatni) kézzel jópárszor átforgattuk a motort, majd önindítóval is, hogy addig töltődjenek meg a tőkék olajjal, míg nincs terhelés a motoron. Ezután összedugtunk mindent, bekötöttük a benzincsöveket, s vártuk a csodát. Vajon mit művel egy karbis motor, ami két éve áll, s még csak átforgatva sem volt? 

Első próba, teker teker, szikra van, de semmi. 
Második, sokadik, látjuk hogy száraz minden, nem kap benzint. Belocsoltunk neki egy keveset, hátha csak nem kapta még fel, ugyanis a motoron elhelyezett, veztengely által mozgatott mechanikus benzinpumpa rohadt nehezen kapja fel a benzint, és ezen még kézipumpa sincs mint a Ladákon. Próbálkoztunk a csőbe beöntéssel is, hogy ne levegőt szívjon, de semmi. 
Beöntés után röffent kettőt, de majdnem lelőtte a karbit a helyéről. Gyanús volt hogy nincs helyén a gyújtás. Nosza gyorsan elő a stroboszkóp, levillogtuk, helyére dugtuk a 180°-al elrakott gyertyakábeleket, s láss csodát, beöntéssel ugyan, de már jelét adta hogy élni akar. Addig addig, mígnem kiszedtük a küszöb alá szerelt óriási benzinszűrőt, ami az XE-hez szintén ide felszerelt elektromos AC-hez tartozott, s egyszercsak pöcc röff. Kótogott egy fél percig, meg persze a nem rádugott vákuumcsövek miatti fals levegőtől pörgött mint a hülye, de szépen, egyenletesen, mindenféle zörejtől mentesen JÁRT. Nem akartuk elhinni. Gyorsan egy újabb próba, szintén indul. Nyugtával dícsérd a napot, ezek után összeraktunk minden mást, bekötöttük a vizet, kicsit később állítottunk a karbin, és onnanstól kezdve az autó működött. 

Persze a hazaindulás után 20 perccel Robi hívott, hogy tolja ki magából a vizet, de ezt aztán egy rögtönzött légtelenítéssel, és kiegyenlítő kupak cserével orvosoltuk is, Azóta se nem melegedett, se nem nyomott ki magából vizet, leszámítva azt a pár csőcsatlakozást ahol kicsit eresztett. Az egyetlen maradó, s még azóta is orvoslásra váró probléma, a néha néha megcsúszó kuplung, de erre volt egy sejtésünk hogy így lesz. 

The post is under construction!

Címkék: agymenés opel szerelés átépítés motorcsere váltó kadett vectra c20xe szerelős c16se x16sz

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://napivuki.blog.hu/api/trackback/id/tr348269092

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása