Na, ígértem korábban hogy megírom hogyan is vezetnek a németek. Kicsit tolódott a dolog, de most végre eljutottam odáig hogy papírra blogra vessem gondolataimat.
Mikor valaki először jár a németeknél, elcsodálkozik hogy jééé, így is lehet vezetni? Nem toljuk le a másikat, beengedjük, nem villogjuk le az autópályán, meg hasonlók. Városon belül is úgy tűnik hogy mennyire jó náluk közlekedni, mert türelmesek, beengednek, stb. Ilyenkor nem annyira tűnnek fel az egyéb dolgok, mert a megfelelő sáv, vagy utca eltalálásával vagyunk elfoglalva, vagy épp a gps-t anyázzuk mert már megint rossz helyre vitt.
Eleinte én is így voltam vele. Kétszer-háromszor voltam kint a németeknél, úgy hogy én vezettem, és nagyon kellemes volt náluk menni. Nem volt az a stressz mint otthon, és nem találkoztam annyi önjelölt Schumacherrel sem. DE!
Aztán úgy alakult hogy kiköltöztem ide, majd még egy autó is került a seggem alá. Bár attól függetlenül előtte is egész sokat sikerült vezetnem, legalábbis jóval többet mint gondoltam volna.
Akkor még nagyon szar volt, mert nem ismertem a környéket, a forgalom is a pestihez hasonló volt, ráadásul teljesen ismeretlen autóval kellett mennem, ami alapvetően nem szokott gondot okozni, de valahogy unokatesóm mondeóját nem tudtam megszokni. Meg mint írtam nincsenek előre kitáblázva a sávok (hogy melyik merre megy) csak akkor derül ki, mikor már odaért az ember az elágazáshoz.
Január óta viszont „saját” autóval járok, amit gyakorlatilag 10 éves korom óta vezetek, szóval vakon is menne a kezelése, így már csak a forgalomra kellett figyeljek.
Az első dolog ami feltűnt, hogy egyszerűen nem lehet végigmenni egy szusszra egy útvonalon, mert lépten nyomon piros lámpákba botlik az ember, pedig nem kis utcákról beszélek, hanem egy 2x3 osztott sávos sugárútról, amire több helyen is rákanyarodik az autópálya. Szóval van rajta forgalom. Később mások is megerősítettek abban ami már magamtól is kezdett derengeni, hogy itt NINCS zöldhullám. Ami egy vicc. Egy ekkora városban, meg úgy egyébként is, nem lehet zöldhullám nélkül ekkora forgalmat elvezetni.
Most, hogy így kezd kitavaszodni, a tegnapi, meg a mai napon mintha már tudtam volna megállás nélkül haladni. Talán télen mesterségesen próbálják lassítani (sikeresen…) a mindenféle logikát mellőző lámpahangolással a forgalmat?
Egyébként hihetetlen szar forgalomszervezés van sok helyen.
Alapvetően rengeteg a tele zöld, ami már kapásból okoz némi bonyodalmat, főleg mikor az említett 2x3 sávos úton egyszerre indítják mindkét irányba a forgalmat, és mindig vannak páran akik a belső (egyetlen kanyarodó) sávból szeretnének befordulni, de mivel szemből is folyamatosan jönnek, így nem tudnak továbbhaladni ezzel gyakorlatilag blokkolva az egész belső sávot kilométer hosszan. Viszont van ellenpélda is.
Jelenlegi lakhelyemnél van egy olyan (szintén nem kicsi) kereszteződés, ahol abból az irányból, ahonnan én járok, tele zöld van, viszont olyankor a szembejövőket mégsem engedik el. Szóval nem találom a logikát. Sokszor olyan alapvető hibák vannak, hogy elgondolkodom, lehet direkt van szarul megcsinálva, hogy az emberek egyszerűen fizikailag képtelenek legyenek a gyorshajtásra. (mindemellett a városban rengeteg 60-as korlátozású rész van, ahol az átlagtempó lazán 70) Nesze neked környezettudatosság.
Mindez eddig ugye a forgalomszervezésről szólt, most rátérek konkrétan az emberek vezetési szokásaira.
Az alapvető probléma az, hogy bután, meg esetlenül, esetlegesen közlekednek. Persze előzékenyek, meg türelmesek, ezzel nincs semmi gond, tanulhatnánk tőlük. De sokszor valahogy az az érzésem hogy a nagy jólétben a sok új autóval a seggük alatt, ami már mindent megcsinál helyettük, valahogy elfelejtették hogy az autót vezetni kell, nem csak néha tekerni egyet a kormányon.
Példa:
A legidegesítőbb szokásuk, hogy zöld a lámpa, de ők állnak.
Megyek, már jó háromszáz méterre előre látom hogy vált a lámpa, lehet haladni, látom azt is hogy van egy kis sor, de normál esetben mire odaérek, maximum csak le kell vennem a gázról a lábam, és mehetek is tovább. De itt?! Aki előttem megy, a zöld lámpa láttán FÉKEZ! Éééérted? Zöld a lámpa, ez meg mit csinál? FÉKEZ! Hát öcsém, ki a fene tanította ezeket vezetni?
Oké, otthon is hernyóznak a lámpánál az emberek, mert nem képesek elindulni egyszerre, de ha felrajzolnánk a kilengést egy táblára akkor ez itt szor kettő.
Az mi már, hogy állunk a pirosnál, vált a lámpa zöldre, és eltelik 20-30 másodperc mire egyáltalán megmozdul a sor? Otthon ezért addigra már nem hogy ledudálják az ember haját, de a két kopasz a merciből már csinált is egy beutalót a kasznishoz az autónk hátuljára.
Ezek meg? Nekik nem tanították hogy a sárga után jön a zöld? És ha nem is megy elsőre az egyes fokozat megtalálása, de legalább már a sárgánál kezdjük el keresni, ne akkor mikor a lámpa már fél perce zöldre váltott?
Folytatás: természetesen a zöldre elindulni együtt nem képesek, általában egy autónyi helyet hagynak maguk előtt mire elindulnak, (kb pont mint otthon, csak valahogy még lassabban) szerencsére elég hosszú zöldek vannak, de akkor is. Általában egy zöldre elinduláskor annyit várok mint otthon másfél lámpaváltás.
Érdekes, mert ha pl. egy kis utcából fordulnak ki az ember elé, akkor nem kell megvárni míg megtalálják a gázpedált, olyankor képesek hamar felvenni a sebességet. A lámpáknál ez valamiért nem működik, biztos gyönyörködnek a lámpák változatos színeiben.
Másik kedvencem volt, megyek reggel a melóba, szintén lámpa felé közeledtünk, de már régóta zöld volt, szóval nem csak éppen akkor váltott, erre egyszer csak előttem az istenbarma nyom egy satuféket, nekem meg annyi időm volt, hogy rántottam egyet a kormányon balra, és kiugrottam a bal sávba. Még jó hogy volt egy autónyi hely, meg két szempillantással korábban sasoltam a tükröt van e ott valaki, mert gondoltam kikerülöm a mazsolákat. És nem, nem mentem túl gyorsan, meg túl közel sem, hanem a kedves kartács akkora satut nyomott 50-60ról, hogy szerintem az abs elzsibbasztotta a lábát mire megállt.
Akkor egy pillanatra meghűlt bennem a vér.
És lehet azzal jönni hogy minek tolom neki, de nem teszem. A megengedett tempóval szoktam menni, mert itt nincs minden 50 méteren ottfelejtett 30as tábla, meg társai, és bent is sok helyen többet engednek mint 50, így aztán azt a plusz benzint már tényleg nem éri meg a gyorshajtás. Viszont igyekszem, mint otthon is, (és otthon ez azért szokott működni) folyamatosan haladni, és tartani a lendületemet, de itt kint ez valahogy már ámokfutásnak számít vagy nem tudom.
A másik amitől a hajamat téptem, és sírhatnékom támadt, amikor leesik a hó.
Esik két centi hó, ami a reggeli órákban még éppen összefüggően takarja az utat -aztán elmegy két busz és már sehol sincs- és mint ha valaki ráfeküdt volna a távkapcsolón a lassított felvétel gombra. Mindenki öttel, kanyarodni meg még annyival se, szerintem kettesnél följebb nem is kapcsolnak. Mindezt persze az alig 2-3-4 éves sokhárombetűs kisegítő (fogyatékosoknak) elektronikával teletömött audibéemvémercédesfókszvágenekkel.
Én meg vidáman kerülgetem (már ha tudom) őket az öreg technikával, mindenféle különösebb probléma vagy veszélyhelyzet nélkül. Hihetetlen. Először nem hittem el, mikor unokatesóm mondta, de tényleg megáll a tudomány ha leesik egy kis hó.
Sajnálom hogy nincs rendes kamerám, mert felcsavarnám a műszerfalra, és csinálnék egy két videót hogy lássátok.
Más:
Egyszerű kétsávos út, középen mindkét irányból egy kanyarodósávval, természetesen tele zöld. Gyerek áll a malac passattal a kanyarodó sávban, várja hogy elmenjen a szembejövő.
Szembejövő el, 3 autónyi hely, emberünk vár. Következő autó el, két autónyi hely. Emberünk vár. Mindezt egészen addig, míg a szembejövőknek már piros, és nem jön senki, és el tud indulni. Omájjjjjjjjjjfákingggggggggggád!
Autópálya:
Nem hittem volna, de rendszeres hogy adott kocsi körül töküres a pálya, és hol megy? Középen. Vagy a belső sávban. Folyamatosan. Hiába állsz be mögé, vagy teszed ki az indexet. Mint otthon. Villogni nem szoktam mert nem akarom erősíteni a türelmetlen taplómagyar beidegződést, de bakker. Naponta van egy ilyen barom akit kénytelen vagyok jobbról kikerülni, mert nem esik le neki a dolog. És mindez márka független. Egyébként érdekes, hogy a legkevesebb hülyeséget az öreg autósoktól láttam. Golf 3, Vectra, régi Bmw, meg hasonlók.
Valamelyik nap pont egy hetes bmw-s faszkalap nem volt hajlandó 30 centivel arrébb menni, hogy elférjek mellette meg a keresztben álló kamion hátulja közt, nem sok kellett volna hogy leverjem a tükrét, mert olyan közel voltunk. Ugye az ember számít arra hogy ez a tulok látja azt a 7.5 tonnás dögöt keresztbe az úton, és majd arrébb megy hogy mindenki elférjen, de nem. Errefelé biztos túl olcsón mérik a metál fekete fényezést.
De a legjobb, amitől aztán tényleg a padlóról kellett felkaparni az államat.
Egyik szombaton mentünk edzésre, és unokatesóm kapott egy telefont. Mint kiderült, itt a házunk előtt az egyik munkása kocsijának nekitoltatott a RENDŐR, és megpróbáltak lelépni… Úgy kellett utánuk szaladni. Otthon egy ilyenre fel se kapnám a fejem, de hogy itt ilyet? Asszem nem csak mi züllünk.
Aztán belegondoltam hogy akkoriban pont mellette szoktam állni, szerencse hogy edzésre mentünk és nem ott állt az autó.
Szerintem Bíró Dani barátom hisztérikus rohamban, vérben forgó szemekkel törné ketté a jogsiját, és állna neki építeni jet-packet, és túrna hozzá való thermo-s ruhát amit a hajtómű veszteséghőjével fűtene hogy télen is lehessen használni, és inkább azzal járna mindenhová.
A végére meg két kép, mert lemaradt a legutóbbi postból:
Szegény öreg Fordot itt rohasztják már vagy mióta, 4 hónapja vagyok kint, azóta el sem mozdult innét. Csodálom hogy a kerekei még nem laposak. Sajna csak ilyen behavazott képet tudtam róla csinálni, de nincs messze és jön a jó idő úgyhogy majd lövök pár normálisabbat is.