Üdvözlök minden kedves megmaradt olvasót. :D Tudom sok türelem kell hozzám, mert ritkán jelentkezem, na de felesleges rizsával nem akarom én rabolni senki drága idejét. :)
Most végre megint van egy olyan téma, amit érdemesnek tartottam megosztani, hogy másnak is segítséget nyújthassak vele.
Végre valahára bekerült a 22mm-es főfékhenger az autóba!
Ahogy azt már korábban írtam, az autó kapott nagyobb fékeket, előre 280-as meriva tárcsákat b vectra 57/25-ös nyergekkel, hátra pedig a donorautó gyári tárcsafékeit, ami 261-es tárcsákat, és 35-ös kétdugattyús nyergeket takar.
Már a sima 256-os gyári fékhez is kellene a nagyobb főfékhenger, de mivel a donorautó ABS-es volt, az enyém meg nem az, (és nem is lesz) így aztán akadt némi probléma a felhelyezéssel. Ugyanis az ABS-es modelleknél csak kettő kivezetés van a főfékhengeren, mivel onnan az ABS kocka osztja tovább a csöveket, nálam viszont 4. Tehát egészen eddig a gyári 20-as főfékkel mentem, ami azt eredményezte, hogy igen hosszú lett a pedálút, és nagyon ruganyos a pedál, nem volt határozott fogáspontja.
Első körben megpróbáltam szerezni ABS nélküli nagy főféket, ám ez közel lehetetlennek bizonyult, ugyanis ilyen csak a nagy motoros autókban volt, amik viszont mivel drágábbak, ezért nem nagyon voltak az országunkban, külföldön meg ezeket már jobb felszereltséggel kérték, tehát szinte garantált az ABS megléte. Illetve a régebbi kadett GSI-k, és a nagy motoros ascona c-k kaptak ilyet, de előbbi is az itthon elég ritka modellek közé tartozik, valamint mindkettő már annyira régi, hogy el is fogytak a bontókból.
Másik megoldás lett volna egy utángyártott beszerzése, de abban nem bíztam, meg jó drágák is voltak.
Maradt az, hogy valamilyen elosztót feltaknyolok az ABS-es főfékhengerre, na de mit?
Addig addig, mígnem az opelfórumon Wegapower kollega be nem mutatta, hogy létezik gyárilag fékcsőelosztó.
Egy ezer ft-os alkatrész hiányzott eddig a boldogságomhoz:
Ehhez még persze kell két rövid kis fékcső, a főfékhenger és az elosztó közé, ami nekem szerencsére megmaradt a rekordból, így csak az egyik hollandit kellett lecseréltessem rajta, hála az égnek a hidraulikás ember szombat reggel is dolgozik:
Ahogy ezek megvoltak, már "csak" ki kellett csavarozni a régi főféket a rásegítővel, és be az újat:
Alant pedig az elosztó:
A fékcsöveken csak minimálisat kellett hajtogatni, szépen be lehetett tenni a helyére.
Végezetül a két plusz fékcső:
Ezzel a főfékhenger be is került helyére, ám volt még egy megoldandó probléma, márpedig a fékerőszabályzó. A 20-as főfékhengernél magába a főfékhengerbe vannak csavarva a fékerőszabályzó patronok, ('92-ig) valami 14-es menettel, és ráadásul gumitömítéssel, tehát teljesen más rendszer mint a normál fékcsőé, így aztán ki kellett találni, hogy oldjam meg a fékerőszabályzást. Elméletileg van olyan patron, ami belemegy az elosztóba is, ilyenem azonban nem volt, és nem is akartam már ezzel időt vesztegetni, ellenben meg voltak a donor autó saját patronjai, amiket a hátsó tengelynél kell a gumi és a fém fékcső közé csavarni. Ez mind szép és jó, csak ott ugye annyival rövidebbek is a fékcsövek. Mindenesetre magamhoz vettem a donor saját fékcsöveit, bár nem volt kedvem a komplett csövezést lebontani az autó aljáról. Végül kisebb nagyobb erőlködések árán sikerült behajtogatni a csövet annyira, hogy beférjenek a patronok. Nem túl elegáns megoldás, de nem volt már kedvem több időt tölteni vele.
Tapasztalatok:
A fék sokkal hirtelenebb, sokkal harapósabb lett, bár az első 1-2 centin nem történik semmi, amit azért kevésbé szívlelek, viszont utána szép, stabil fogási pontja van a pedálnak. Most már legalább érezhető a különbség a nagy fékkel, hogy megérte lecserélni.
Mondjuk rendes féktesztet még nem tudtam abszolválni, lévén a hó kicsit eltéved a tél elején, és most sikerült ideérjen, (biztos MÁV-val jött) de ahogy az időképet nézem nemsokára arra is sor kerül majd.
De azért van egy gyanúm hogy kapni fogy egy 25-ös főfékhengert is... :)