Napi Vuki

autó-motor-mindenféle járművek-érdekességek-az élet dolgai

Testvéroldalak

Maratoni váltó...

amenta 2014.07.11. 19:24

...szerelés. :)

 

Olyan rég jelentkeztem már, megérdemeltek egy kis olvasnivalót. :)

No hát úgy adódott hogy az autóban elkezdte hallatni a hangját a nyelestengely csapágy, ami annyira azért nem örvendetes, így hát a korábban már tervezett váltócserére elérkezettnek láttam az időt.
Ugye annak idején (thejóég, már több mint két éve) motort cseréltem a verdában, amiből megmaradt a váltó is. Akkor még nem gondoltam hogy azt is cserélni kéne, mert a régi jól működött, bár a donoré szebben kapcsolt. De ugye ami működik ahhoz nem nyúlunk ha nem muszáj. Így hát aztán hánykolódott a váltó a garázsban egy darabig, míg nem utánanéztem, és kiderült, hogy ez rövidebb(zártabb) mint az enyém, plusz a motornak se tetszett a hosszú váltó. Mivel otthon a cserét csak motor kiszereléssel együtt tudtam volna csak megoldani, így nem erőltettem a dolgot, nem volt hozzá humorom.
Aztán úgy adódott hogy a jelenlegi melóhelyen be lehet vinni a gépet munkaidő után, ám csak pénteken. Negyed egyig dolgozunk, a műhely fél 3kor zár. Ez barátok közt is 2 és negyed óra, ami azért kicsit szűkös, de más lehetőségem nem lévén, bedobáltam a cuccokat a kocsiba, vettem szimmeringet mindenhová (féltengely, főtengely, nyelestengely) mert nem szeretném fél év múlva ezért megint szétszedni. A kuplung néhány éve lett cserélve, és a mai levételnél látszott is, hogy van még benne 100.000 km legalább.

A szimeringeket idő spórolás gyanánt még "otthon" az utcán kicseréltem:

100_1129.JPG

És milyen jól tettem! :)

Mindenki jött, azt hitték kuplungozok, vagy olajat cserélek, aztán megrőkönyödve hallgatták hogy hát nem, én most itt márpedig egyedül váltót cserélek. Még szerencse hogy egy márkaszervizben adottak a körülmények az ilyesmihez.

Kezdésnek nekiestem az első hat csavarnak, ami azon kevesek közé tartozik amikhez még soha nem nyúltam, mert ha ezek nem jönnek, akkor az egész csere esélytelen. Szerencsére megindultak a bölcső csavarjai, így aztán folytathattam a féltengelyek, bakok, stb kiépítését, de ez már ment rutinból.
A bölcsőt nem vettem le egészen, mert ahhoz a kipufogót meg kellett volna bontani, az meg jelenleg eléggé egyszer szerelős állapotban van, így aztán hagytam lógni a kipun, bár ekkor meg azon aggódtam hogy le ne tépje a flexicsövet. :D

Egészen addig rutinmunka volt, míg nem leszedtem a régiről a tartóbakot, és ki nem akartam ütni belőle a váltórudazat stiftjét, mert hogy abból is másikat kapott. (ilyenkor a legkisebb szívás kicserélni.

Az Opelesek tudják, hogy ez a stift mindig berohad, kézzel sosem lehet kiszedni, alulról kell kiütni. Így is tettem, mire egy nagyobb ütésre egyszer csak szétesett az egész, örültem is magamnak, de csak a következő pillanatig, mikor is konstatáltam hogy a váltótartóbak felső része, ami a rudazatot tartja, egészen konkrétan letört a 3.14csába.

 

Na itt elkezdtem erősen vakarni a fejem, hogy hogy megyek haza, mert oké, hogy beteszem hármasba, de 70km-t azért necces így megtenni, főleg egy lyukas vízcsővel, aminek köszönhetően folyamatosan melegszik a motor, főleg, hogy Bécs környéke péntek délutánonként olyan szinten be van állva, hogy még az orosz kémek is csak egy hét alatt jutnak át rajta. Addig-addig, győzött a magyar lelemény, mondom teszek én ide egy csavart, összehúzatom, a perselyeken úgyis elfordul a cucc, legalább hazáig kibírja. Na de mire én egy ide megfelelő hosszú 8-as csavart találtam... de végül csak lett. Összeraktam a cuccot, és csodák csodája, lehetett váltani.

IMG_7222.jpg

Ottan-e, az a lefordult darab tartaná a helyén a rudazatot.
Talán itt jobban látszik, mögötte a friss töréssel:
IMG_7225.jpg

Nagy kapkodásban összeállt a gép, beugrott az olaj is, közben kaptam egy kisebb szívinkfartust, hogy lóg a jobb első felfüggesztésem, mígnem leesett, hogy ja hát még nincs meghúzva a féltengely/kerékcsapágy, majd ezekután kimostam magam a könyékig, vagyis inkább vállig olajsárból.
Lemértem, autó behozástól a kapu becsukásáig, 2 óra 45 perc. Szép kör volt.

Ezután nagy óvatoskodással elindultam hazafelé, nem akartam hogy az a nyeszlett kis 8-as csavar letörjön a helyéről, vagy esetleg lerázódjon az anya, bár előzőleg satuban összelapítottam, ezt elkerülendő.
Még nem értem ki Bécsből, de már kezdtek elmászni a fokozatok. Mivel úgyis épp dugó volt, hát szépen kikúsztam a leállósávba, és nekiálltam újból váltótkart állítgatni. :) Ezek után sikerrel hazaértem.

Mint látható a váltóval együtt bekerült a rövidített rudazat is, ám mivel a csavarral elég nagy a holtjáték, így nem igazán derült ki hogy mennyivel is jobb mint a gyári.

Itt látszik, hogy tovább rövidíteni nem nagyon lehet, mert akkor már a csukló összeér:

IMG_7223.jpg

Hogy milyen a váltó?

Iszonyat jóóóóóóó!!! Mégiscsak ehhez a motorhoz áttételezték, olyan, mint ha 200kg-val könnyebb lenne a kocsi.

100-nál ötödikben ha lepadlózom, akkor is megindul, ilyet eddig soha nem csinált. :D

Nyilván így most kicsit többet pörög ugyanannál a sebességnél, de mivel az SE motornak a nyomatékcsúcsa is magasabb fordulaton van, így szerintem nem lesz számottevő a plusz fogyasztás. De majd meglátjuk.

A következőképp alakultak a fordulatok:

Eredeti:
4-ben 50-nél 1750
5-ben 100-nál 2650
5-ben 130-nál 3500

Új:
4-ben 50-nél 1900
5-ben 100-nál 2900
5-ben 130-nál 3750

Címkék: átépítés c16se Váltó

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://napivuki.blog.hu/api/trackback/id/tr126501111

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása